چرا نباید چک کردن گوشی اولین کاری باشه که صبح‌ها انجام می‌دید؟

احتمالاً شما هم مثل من وقتی از خواب بیدار می‌شید این عادت بد رو دارید که اولین کاری که می‌کنید چک کردن نوتیفیکیشن‌های گوشیتونه تا نکنه از تحولات جدیدی که از دیشب تا حالا اتفاق افتاده بی خبر بمونید!

درسته؟

اما به گفتۀ آقای تریستان هریس, طراح سابق اخلاق‌گرای گوگل نگاه کردن گوشی بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تختخواب می تونه روزتونو خراب کنه!

تریستان هریس
تریستان هریس

هریس در سه سال گذشته در مورد تاثیرهای سوء تکنولوژی بر ضعف ذهن ما تحقیقاتی انجام داده. او طراحان تکنولوژی رو با جادوگران مقایسه می‌کنه و می‌گه این افراد به دنبال نقاط کور، لبه‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و محدودیت های درک مردم می‌گردند!

بنابراین می‌تونند بر کارهایی که مردم انجام میدن تاثیر بذارن, بدون اینکه حتی اونها بفهمند چه بلایی داره سرشون میاد. وقتی به تکنولوژی این قدرت رو می‌دید، ادراک و تجارب شما رو به شیوه‌ای کنترل خواهد کرد که اصلاً نخواهید فهمید! به بیان دیگه شما رو مسخ می‌کنه!

آقای هریس در مورد اینکه چرا نباید چک کردن گوشی اولین کاری باشد که صبح‌ها انجام می‌دید می‌گه:

وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شیم و گوشی خودمونو برای دیدن لیست نوتیفیکیشن ها روشن می‌کنیم شما با تجربۀ بیدار شدن از خواب و احاطه شدن با منویی از چیزهایی که دیروز اتفاق افتادن و در جریان اونها قرار نگرفتید گرفتار می‌شید.

تحقیقات دیگه نشون می‌دن که دریافت مداوم نوتیفیکیشن‌ها میزان استرس ما رو بالا می‌برند. برای مثال در پژوهشی که بر روی ۲۰۰۰ کارگر انجام شد مشخص شد نوتیفیکیشن‌های ایمیل با تجربۀ اضطراب بیشتر ارتباط مستقیم دارند.

یک راهب بودایی به نام Thich Nhat Hanh اشاره می‌کنه:
وقتی احساس استرس می‌کنیم، یا در حال نشخوار گذشته‌ایم یا نگران آینده‌ایم.

این دقیقا همون اتفاقیه که با نگاه کردن به نوتیفیکیشن‌های گوشی می‌افته! یعنی به جای لذت بردن از صبح، مجبور می‌شید به همۀ اتفاقات گذشته و یا کارهایی فکر کنید که می‌خواید انجام بدید. و این طوری سیلِ افکار منفی هست که به سمت مغزتون هجوم میاره!

آقای هریس پیشنهاد می‌کنه به جای چک کردن گوشی، باید بیشتر سعی کنید کارهایی رو انجام بدید که با نیازهای واقعی شما مطابقت دارن.

یک استکان چایی
یک استکان چایی

مثلاً برای من خوردن یک استکان چای لب‌سوزِ کمرباریک بدون فکر کردن به موضوع خاصی بهترین حالت ممکنه!

ممکنه برای شما درست کردن یک املت خوشمزه و خوردنش با چند تا لیموشیرازی آبدار بهترین گزینه باشه! و برای یک نفر دیگه نرمش و ورزش صبحگاهی و...

باور کنید پیام‌ها، ایمیلها و اخبار می‌تونن منتظر بمونن...


محمدجعفر زاهدپور
یک روانشناس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد